Svatby v Česku

Výměna dokladů po svatbě

Navždy sví a láskou spojení. Takto už půjdete ruku v ruce vstříc společnému životu. První zastávkou na společné cestě ať už chcete nebo ne jsou úřady a s nimi spojená administrativa. Pro lepší orientaci v prvních novomanželských krůčcích jsou pro Vás následující řádky:

V prvé řadě zamiřte rovnou na úřad, jelikož pro zažádání a vyzvednutí je povinen žadatel se osobně dostavit, a tak když už tam budete, si můžete vyřídit změny rovnou u tří základních dokladů.

Jakmile je svatební obřad u konce je na vašich občanských průkazech ustřihnut růžek. S tímto pozůstatkem vaší identifikační karty a oddacím listem, který si vyzvednete na místní matrice, se dostavíte na úřad a zažádáte si o nový, ať už si oba ponecháte rodné příjmení nebo nebudete měnit trvalé bydliště. Mění se váš rodinný stav. To vše nejpozději do 15 pracovních dnů a bez poplatku. 

řidičského průkazu je dokonce povinnost do 5 pracovních dnů od uzavření manželství nahlásit změnu a tedy požádat o nový řidičský průkaz. Toto vyřízení dokladu je rovněž jako u občanského průkazu bez poplatku. 

Pokud jste cestovatelé tělem i duší a změnili jste si příjmení či trvalé bydliště, rovnou si můžete požádat o cestovní pas, ačkoliv původní je platný ještě tři měsíce po svatbě. V tomto případě je základní poplatek za cenu 600 Kč. 

Kdo všechno musí vědět, že jste si změnili příjmení či případně i trvalé bydliště?

V prvé řadě je to zaměstnavatel, jehož povinností je tuto změnu nahlásit na okresní správě sociálního zabezpečení. S tím se pojí i případné změny příjmení na vizitkách, e-mailové adrese apod. 

S novým občanským průkazem byste rovněž měli neprodleně navštívit banku po předchozí telefonické dohodě, kdy si sjednáte schůzku. Právě i zde využijete svůj nový podpis, který bude od nynějška vašim novým podpisovým vzorem (proto ta příprava, kterou není radno podcenit). 

Do 30 dnů byste měli stihnout nahlásit změnu i na zdravotní pojišťovně, s největší pravděpodobností postačí telefonicky. Během několika dnů tak můžete očekávat novou kartičku pojištěnce. 

Dále to jsou pojišťovny v případě úrazové či životní pojistky, telefonní operátor, ale také katastrální úřad pokud vlastníte nemovitost či registr řidičů a vozidel v případě, že jste majitelkou vozidla. 

Neměli byste však zapomenout i na změny týkající se dalších průkazů, jako například kartička na MHD, knihovna, případně i úřad práce nebo pokud máte již děti, tak byste měli navštívit i matriku. 

Ve většině případů stačí dané instituce informovat telefonicky nebo elektronicky. Pokud by tomu bylo jinak, určitě by na to upozornili a sjednali si osobní schůzku. Obecným pravidlem je, že budete potřebovat nový občanský průkaz a případně i oddací list či jeho ověřenou kopii. Výše zmíněné instituce byste měli informovat maximálně do 30 dnů od dané změny, ale lépe uděláte, když nic nebudete odkládat a vše vyřídíte co nejdříve.