Než svatebčané vytvoří svatební špalír a rozezní se svatební pochod, musí snoubenci přistoupit k nejpraktičtějšímu úkolu, a to najít vhodný termín pro svatební den s dostatečným předstihem.
Ať už zvolí svatbu v kostele, na úřadě nebo na místě svých snů, bude nutné splnit několik byrokratických úkonů.
Svatba v kostele
Koho láká zvuk kostelních zvonů a vyrůstá ve víře, ten zvolí svatbu v kostele či kapli. V případě církevního sňatku je třeba navštívit farní úřad (ano, i farář má svůj úřad a úřední hodiny) a zamluvit si termín. Musíme však pamatovat na to, že svatba se nemůže konat v adventním a postním období. Pokud je váš termín volný, tak je zvykem u faráře absolvovat přípravu na manželství. Jedná se o několik setkání, kde s budoucími novomanžely probere farář témata o víře a manželství. A rovněž je připraví na obřad i jeho průběh.
Důležitou informací je také to, že v kostele nemůže mít svatbu každý. Jeden z budoucích novomanželů musí být pokřtěným katolíkem. Druhému nevěřícímu případně udělí biskupství na vyžádání dispens. Nutno však podotknout, že se v Česku nachází několik odsvěcených kostelů a kaplí, kde mohou mít svatbu i nevěřící.
Další podmínkou je, že u obou v páru se musí jednat o první sňatek, jelikož církev neuznává rozvody. Výjimkou je zemřel-li jednomu ze snoubenců manžel/manželka. V tom případě s sebou stačí donést úmrtní list manžela/manželky.
Se vším vám určitě poradí farář. Ten vás vyzve k navštívení matriky, na které vám vystaví osvědčení pro uzavření církevního obřadu. Tento dokument spolu s křestními listy odevzdáte na faře, kde také nahlásíte údaje o svědcích (jméno, příjmení, bydliště a rodné číslo) a rozhodnutí, jaké příjmení budete používat po svatbě.
Jaké doklady bude nutné zařídit pro církevní matriku?
- osvědčení z matriky pro uzavření církevního obřadu (nesmí být starší než tři měsíce)
- fotokopie rodných listů snoubenců
- křestní listy, vydávají je farní úřady v místě křtu (nesmí být starší než tři měsíce)
- u vdovce/vdovy je potřebné dodat úmrtní list
Jaké doklady je nutné mít s sebou na matrice?
- vyplněný dotazník k uzavření manželství (můžete najít na webu městského úřadu nebo jej vyplníte na místě)
- občanské průkazy
- rodné listy
- u vdovce/vdovy je to fotokopie úmrtního listu manželky/manžela
A jaké příjmení budete používat?
- společné po manželovi
- společné po manželce
- každý si ponechá své
- oba příjmení
Svatba na úřadě či jiném místě
Ať už se rozhodnete pro svatbu na úřadě nebo hodláte říct své “ano” na louce, v místě oslavy či na hradě nebo zámku, i přesto je potřebné zavolat na matriku a informovat se o podrobnostech, případně, pokud je to možné, se rovnou domluvit na daný termín, který vám bude vyhovovat.
Stejně tak, jak má církevní obřad svou byrokracii, tak se jí nevyhneme ani v tomto případě. Opět to bude dotazník k uzavření manželství, doklady totožnosti a rodný list. Pokud plánované manželství nebude vaše první, je nutné donést i doklad o zániku předešlého manželství. V případě, že předchozí manželský svazek jednoho ze snoubenců zanikl smrtí jeho manžela/manželky, bude se jednat o úmrtní list. Na druhou stranu pokud se bude jednat o rozvod, bude potřeba předložit pravomocný rozsudek, případně prohlášení o neplatném manželství. Pokud nebude jeden z budoucích novomanželů plnoletý, je jeho povinností s sebou donést soudní rozhodnutí o povolení k uzavření manželství s doložkou právní moci.
Shrnutí dokladů, které je nutné mít s sebou na matrice:
- vyplněný dotazník k uzavření manželství (můžete najít na webu městského úřadu nebo jej vyplníte na místě)
- občanské průkazy
- rodné listy
- u vdovce/vdovy – fotokopie úmrtního listu manželky/manžela
- v případě předchozího rozvodu jednoho ze snoubenců – pravomocný rozsudek
I zde padne otázka – jaké příjmení budete používat:
- společné po manželovi
- společné po manželce
- každý si ponechá své
- oba příjmení
Pokud se vám vše z výše zmíněných dokladů podařilo vyplnit a doručit tam, kam jste měli, tak nyní už nic nebrání tomu, abyste se pustili do dalších svatebních příprav.